Eerste dagen in Gondar - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Adri Apeldoorn - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Gondar - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Adri Apeldoorn - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Gondar

Door: Adri Apeldoorn

Blijf op de hoogte en volg Adri

08 April 2015 | Ethiopië, Gondar

Lieve mensen,
Ik zit alweer een aantal dagen in Gondar (250.000 inwoners) en tijd voor een verslagje.
Op het vliegveld werd in opgevangen door Salomon. Fijn dat er iemand was, want je sta toch vreemd te kijken als je koffers niet langs komen op de loopband. De eerste koffer kwam gelukkig in de loop van de dag en de tweede twee dagen later, zodat ik ook weer een schone onderbroek aan kon. Niet dat dat de mensen hier veel boeit, je doet het mn voor jezelf.
Salomon kon mij prima helpen bij de eerste schermutselingen van een telefoon kopen (bij het maken van een foto hierbij moest ik vanwege mijn lengte op mijn knieen) en een bankrekening openen. Hierbij wilde ze weten hoe mijn opa heette. Nou schijn je hier drie namen te hebben; een eigen naam, die van je vader en die van grootvader. Mijn vader heet dus nu Theodorus (mijn tweede naam) en mijn grootvader Apeldoorn, wat toch weer klopt.
Maandag en dinsdag les gegeven aan 8 studenten. Meteen maar aan de bak, mij voorgesteld en na een algemene inleiding begonnen met theorie en praktijk van de schouder. Ze zijn erg leergierig en letten goed op. Het is de vraag wat ze ervan opsteken. Ze kunnen de hele dag ja knikken terwijl ze er de ballen van snappen. Als we patienten gaan zien dan zal dat beter duidelijk worden.
Ook wel leuk om te merken dat het fysiotherapeutisch denkkader niet veel verschilt van de onze; ze hebben al regelmatig les gehad van westerse studenten. En ook over zaken als op tijd komen voor de les kan je goed met ze bespreken. Toen ik iets te laat binnen kwam begonnen ze mij een yellow card te geven; ze moeten ook weer niet te bijdehand worden.
Vandaag iets eerder gestopt en in een zwembad gezwommen (volgens mij het enige in town). Bij terugkomst bleef mijn kaart achter in de betaalautomaat en het duurt dan toch wel weer even voordat je deze terug hebt. Het is wel houtje touwtje land want het internet, stroom en water kan zomaar uitvallen.
Helaas geen fiets kunnen huren omdat ik ook daar te lang voor ben, bovendien is de kwaliteit niet echt je dat. Wel zit ik op ruim 2000 meter zodat ik zonder aan mijn conditie te werken straks in Holland de stenen uit de straat rijd. Ik sprak vandaag een Belgische prof hardloper; hij woont verderop in de bergen op 2600 meter en traint daar met 50 Ethiopiërs; ik kan me voorstellen dat je dan vleugels hebt op het vlakke op zeeniveau.
De mensen zijn bijzonder vriendelijk, in voor een praatje en je voelt je overal veilig. Dat is echt super.
groetjes Adri

  • 08 April 2015 - 12:47

    Rob Ales:

    Heja Adrianus The Odorus Appledoorn,

    Nu ik je verhaal van die onderbroeken heb gelezen snap ik waarom je die middelste naam hebt aangenomen. Weten zij veel.
    Mooi om te horen dat je daar mischien wel iets nuttigs kan doen, al is het maar voor jezelf.
    Ja en houtje touwtje, maar wel mooi een zwembad tot je beschikking, dat is meer dan ik me kan veroorloven op het moment.
    Dacht eigenlijk dat de KLM op Addis Abbeba vloog, maar dat blijkt niet zo te zijn, dus even een bezoekje voor de gein wordt wat omslachtiger dan gedacht. En daarbij wil ik je natuurlijk niet afleiden voor hetgeen je daar gekomen bent..
    Keep up the good work en laat ze een poepje ruiken. (In je schone onderbroek, dat dan weer wel.)

    Rob

  • 08 April 2015 - 16:29

    Arno:

    Goed om te horen AAd. Wellicht kunnen we vanuit hier je fiets opsturen...!

    Is het al gelukt met een mediaplayer?

    Henk had 2de paasdag gefietst en zit gelijk op 35km/u gem. over 50km tourtocht!!!!!!! We hebben nog zo tegen hem gezegd dat HIJ niet mocht trainen, maar ja toch doen!

    Hier nu langzamerhand wat meer warmte en op JEs haar verjaardag (vrijdag as) wordt het zelfs al 20graden.

    Gr Arno

  • 08 April 2015 - 17:18

    Hans:

    He A3

    Leuk om te lezen en het klinkt gelukkig allemaal redelijk positief. Dan maar veel zwemmen en hardlopen, dan doe je bij terugkomst gewoon een triatlon :)
    Ons 2de artikel is hier ook weg, dus nu maar afwachten wat ze allemaal weer gaan zeggen over onze artikeltjes.
    Zorg dat je studenten wat leren he !

    Gr H

  • 08 April 2015 - 20:38

    Henk:

    He Aad,

    Je leert van elke ervaring. Volgend reisje toch maar de onderbroeken spreiden over twee koffers.
    Goed dat je het naar je zin hebt. Jammer van die gele kaart. Zie het al voor me; 8 van die kleine zwartjes met hagelwitte tanden die 'de reus' lachend berispen om zijn te late aankomst.

    Nog een beetje op de hoogte van Kristoff? Die wint alles. En wielrenners die alles winnen.... tja die zijn waarschijnlijk een paar maandjes is Ethiopië geweest ofzo. We houden je in de gaten.

    Nou, doe je best daar. Maak van je studenten maar de beste fysiotherapeuten van Afrika en geniet van het zwembad, de bergen, de gezelligheid en veiligheid.

    Henk

  • 09 April 2015 - 08:18

    Hilde Belleman-De Coene:

    Goedemorgen Adri,

    zo zie dat er niet alleen overal NL-ers te vinden zijn maar ook Vlamingen (of is het een Waal?)! Doe 'm de groeten van me want de wereld is klein, 't zou zomaar kunnen dat ie me kent.

    Succes met de studenten en je zal er voor waken dat je geen rode kaart krijgt.

    Groeten van Hilde


  • 09 April 2015 - 08:30

    Ageeth:

    Hoi A3,

    Leuk berichtje, erg grappig.
    Dat belooft veel goeds voor aankomende maanden..... :)
    Hou je taai!

    groetjes, Ageeth

  • 09 April 2015 - 08:37

    Sabine:

    Wel op tijd komen volgende x he A3!!
    Leuk om te lezen!

    Groetjes Sabine

  • 10 April 2015 - 10:31

    Marlies:

    Dag Adri,

    Goed om van je te horen.
    Ben blij dat je veilig bent aangekomen en dat het allemaal redelijk loopt.
    Veel succes met lesgeven en indrukken opdoen.
    Geniet ook maar een beetje van die andere wereld.
    Groeten

    Marlies

  • 13 April 2015 - 17:27

    Ellen:

    Hé Aad,
    Ook in het verre noorden houden we je in de gaten via deze site :-). We kijken uit naar je berichtjes van al je wetenswaardigheden en beslommeringen in dat bijzondere Ethiopië (met of zonder schone onderbroek). Succes daar!
    Groetjes,
    Ellen en Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ethiopië, Gondar

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

11 Mei 2015

Kiek op bezoek

21 April 2015

De eerste weken

08 April 2015

Eerste dagen in Gondar

31 Maart 2015

Ken je die van die docent die naar Ethiopie ging
Adri

Actief sinds 31 Maart 2015
Verslag gelezen: 297
Totaal aantal bezoekers 4520

Voorgaande reizen:

31 Maart 2015 - 31 December 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: