De eerste weken - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Adri Apeldoorn - WaarBenJij.nu De eerste weken - Reisverslag uit Gondar, Ethiopië van Adri Apeldoorn - WaarBenJij.nu

De eerste weken

Door: Adri Apeldoorn

Blijf op de hoogte en volg Adri

21 April 2015 | Ethiopië, Gondar

Lieve mensen,

De eerste twee weken lesgeven zitten erop en we maken goede vorderingen. De schouder is doorgenomen en we zijn druk bezig met de lagerug. In de tweede week begonnen de 8 studenten ook patiënten te zien, zodat de komende weken de ochtenden bestaan uit het onderzoeken en behandelen van patienten (ik loop dan een beetje rond) en 's middags praktijk en theorie.
Ik loop in Gondar rond alsof ik bijna nooit anders gedaan heb. Mensen beginnen me ook te kennen, zeker nu ik een mooie lederen bal heb aangeschaft voor de jongetjes bij mij in de buurt. Wel lastig wie je wat geeft, want 'de trainer' van de club stond een uurtje later voor mijn hotelkamer of ik ook een broek voor hem had.
Er is in Gondar veel armoe en iedereen is bezig om zich er proberen uit te werken. Geld is dan ook een belangrijk item. De portier hier verdient 30 euro per maand (24 uur op 24 uur af). En als je dan een toektoek wil aanschaffen van 5000 euro moet je nog heel lang sparen.
Vrijdagavond voor de tweede maal naar de beergarden geweest (half liter bier is 50 eurocent) en naar een show met het befaamde shoulderdancing. Hierbij worden de schouders met een zeer hoge frequentie losgeschut. De muziek is zeer opzwepend en de dansers en zangers brengen zichzelf en het publiek in extase. Diverse mensen raken zo door het dolle dat ze het podium op springen en samen met de dansers volledig los gaan. Erg grappig.
Gisteren door de hoteleigenaar meegenomen naar een familiefeest in 'diep en donker Afrika'. Een waanzinnige ervaring. De tijd heeft er 2000 jaar (of nog langer) stil gestaan. Het was een ceremonie ter gelegenheid van het overlijden van een belangrijk persoon. Een van haar zonen woont in de USA en had 5 of 6 ossen laten slachten. Op het feest waren een paar honderd mensen aanwezig; de vrouwen en mannen gescheiden. Wij mochten plaats nemen in de opperhut. Er werd (natuurlijk) injera gegeten (de grote pannenkoek) met een heet sausje en rauw vlees. Hoewel ik me graag laaf aan van alles en nog wat gingen ze gelukkig voor mij het vlees bakken. De drank bestond uit een vaag maissapje waarbij mijn glas constant tot de nok werd gevuld. De kinderen (maar mogelijk ook de volwassenen) hadden nog nooit zo’n grote witte reus gezien en vielen bijna om van verbazing.
Zondag naar een Ethiopische bruiloft. Was natuurlijk meteen de lul als lange blanke lijs. Op het podium moest ik alle zeilen bij zetten om er met mijn matige danskwaliteiten er nog wat van te maken.
Kiek komt over anderhalve week voor twee weekjes langs. Samen gaan we een paar leuke tripjes maken en daar zie ik naar uit. Ik zal wat foto’s bijsluiten.

Groetjes Adri

• 21 April 2015 - 17:09

Geraldine:

Hoi Adri,
    Als je van te voren had mogen kiezen was dit vast een van de dingen die je wilde meemaken.
    Bijzonder om zo een inkijkje in een andere cultuur te krijgen. Je ervaringen zijn vast eindeloos.
    Het lukt je al bijna om structuur in de anamnese aan te brengen...TOP.
    Red je het een beetje met al die delen van het lichaam waarin je niet gespecialiseerd was...dat ben je inmiddels wel denk ik.
    Van de week even een bakje bij Kiek gedaan. Ze had haar eerste stille weekeinde en was hard aan het werk.
    Ze kijkt er erg naar uit om vrijdag naar jou toe te gaan en is benieuwd naar het mooie land.
    Ik begreep dat jullie nog een bezoek gaan brengen naar de ondergrondse kerken. Ik ben ooit bij een lezing geweest over dit onderwerp. Je zal geniet van het bijzonder dat je zal zien.
    Went het al een beetje om bezienswaardigheid te zijn.
    Ik wens je een goede week en hoop snel weer iets van je te lezen.
    Groet Geraldine

• 21 April 2015 - 20:47

Anneloes:

HI Adri,

Dat klinkt allemaal geweldig! Je voelt je al helemaal thuis, zo te lezen en bent aardig ingeburgerd: aan het voetballen met de jongens op het pleintje (ben je al bij de Four Sisters geweest?) die je dan meteen weer weten te vinden voor andere zaken, met de familie mee naar een traditionele gebeurtenis (heel indrukwekkend, vooral die foto's van dat rauwe vlees...brr...) en niet te vergeten de Dashen Beergarden en aansluitend African Dance en het verbaast me niet dat je ook de dansvloer op geweest bent: de dance energie van de Ethiopiers heeft je aangestoken.
    Op afstand zie ik het allemaal voor me!
    En de lessen, dat loopt lekker, hoe is je ervaring op de wards?
    Echt geweldig dat Kiek al snel komt en al je verhalen in het eggie kan meemaken!
    Doe alle collega's mijn hartelijke groeten: ik zie er naar uit om in het najaar weer te gaan!
    Salamno, Anneloes

• 21 April 2015 - 22:00

Eel En Mariska:

Hee lieve witte reus!
    Wat een superverhalen, we willen nu toch wel mee. In nederland is het ook niet zo veilig heeft eel ondervonden, hijis geslagen en bespuugd. Je hoort t wel van kiek. Dan maar rauw vlees eten en samen op het podium soepeltjes de vogeltjesdans uitvoeren. Wat wij allang wisten dat super lenig bent zoals je ook op de skies tentoonspreid. Zet ons maar in je fanmaillijst want we willen niks van je missen♡♥
    Geniet van deze mooie ervaring, dikke knuffels eelco mariska koen imke

• 27 April 2015 - 09:41

Marcel Koenis:

Ha Aad, bijzonder mannetje ben je toch he, daar in zo'n vreemde wereld. Hoe is het nou om als lange witte slungel in de die grote groepen rond te lopen? Daar heen te rijden door dat landschap, Wat spreek je daar met de mensen, is engels voldoende, of ook handen en voeten, ben je daar onder begeleiding? Erg mooi om te zien en te lezen wat je daar doet en hoe dat gaat en fijn dat Kiek er aan komt om dat samen te beleven! Geniet ervan! zou zo even over willen springen om een paar dagen mee te lopen. Maar ja, de planning hier he, en de prikjes, allemaal gedoe! Zie uit naar de volgende verhalen en foto's. Liefs uut Grunn!

• 29 April 2015 - 19:10

Leontien:

Hey Aad,
    Wat schrijf jij leuk zeg! Mooie verhalen en al helemaal into the locals. Wat een geweldige ervaring moet dit zijn en je bent nog niet eens op de helft. Geniet ervan en maak de studenten maar lekker wijs!

Groetjes
    Leontien

• 06 Mei 2015 - 09:24

Suzanne:

Ha Adri,

wat een fantastische ervaring moet dit zijn, te gek hoor!

Geniet ervan en ook veel succes,

groet Suzanne (MCA)

• 10 Mei 2015 - 22:13

Annejetske:

He Adri,

Wat fijn dat je ons je avonturen mee laat beleven!
    En fijn dat je er straks samen met Kiek van kunt genieten, bijzonder hoor!

Groetjes, Annejetske